"WHAT WILL YOU WORK ON TODAY?" — Avoiding the Deaf Ear (Eng/Thai Version)
"What Will You Work On Today?" — Avoiding the Deaf Ear
By Paul Dale | The 3AM Tennis Method
In many tennis lessons around the world, the routine is familiar: players show up, coaches deliver instructions, and students follow along. However, this top-down approach often creates a dangerous by-product — players who become passive learners. They nod, they drill, they respond politely, but mentally, they're not invested. They become robots, going through the motions without actual ownership of their development.
One powerful phrase can shift that dynamic instantly:
"What will you work on today?"
It's a simple question, but one that flips the responsibility back onto the player. It invites reflection, focuses attention, and builds accountability.
In this blog, I aim to explore the "What will you work on?" approach and provide you with practical ways to integrate it into your coaching sessions.
Why This Phrase Matters
When players aren't mentally engaged in their learning, development slows. They may comply with drills and repeat instructions, but actual improvement requires intentional repetition. When players choose their focus, they develop a sense of ownership, and it's at this point that learning becomes more effective.
This approach also helps eliminate the "deaf ear" effect — that glazed look when a player is being told the same thing repeatedly without personal investment. Asking the right question turns their brain on, not off.
5 Key Moments to Ask "What Will You Work On?"
Here are five practical times during a session when this phrase can be introduced, each with a unique purpose:
1. During the Warm-Up
✅ Set the tone early.
As the player begins their rally or hitting routine, ask: "What will you work on today during this warm-up?"
This is especially effective if you're continuing a topic from the previous session (e.g. creating better contact on groundstrokes). It mentally reactivates the player's prior focus.
It doesn't matter if the ball isn't being hit perfectly yet — what matters is intention.
2. At the Start of a Drill
✅ Clarify the personal goal inside the drill.
Before the first ball is fed, pause and ask: "What's your work-on in this drill?"
Even if you've already explained the purpose, this reinforces it as their goal, not just your instruction.
You'll notice players shift from executing the drill passively to treating it like a deliberate rehearsal of something important.
3. When Old Habits Reappear
✅ Realign focus mid-session.
When a player slips back into an unhelpful habit, use the question as a soft reset:
"Quick check — what are you working on right now?"
This reminds them without criticism. It also invites them to self-correct instead of relying on constant external cues.
4. After the Drink Break
✅ Re-energize and re-focus.
Coming out of a break, I often say: "Do you remember what we're working on?"
This helps players mentally re-engage with the session. It realigns them with their purpose, even when fatigue or distraction may be creeping in.
5. At the End of the Session
✅ Plant the seed for continuity.
Before they walk off the court, say: "Let's work on that again tomorrow."
This isn't just a throwaway comment — it builds the idea that practice is a continuum, not a series of disconnected lessons. Progress happens through conscious repetition.
Make This a Habit
Over time, players start to anticipate the question. That's the goal. You'll find that instead of waiting passively for instruction, they arrive ready to say: "Today I want to work on…"
That's when you know you're building not just strokes, but self-aware athletes.
Final Thoughts
Coaches are often the loudest voice in the session. But the most valuable progress sometimes begins with the smallest question. If you want your players to grow faster, perform better, and take ownership of their game…
Try asking:
"What will you work on today?"
คุณจะตั้งใจพัฒนาสิ่งใดในวันนี้? — หลีกเลี่ยง “หูทวนลม”
โดย Paul Dale | The 3AM Tennis Methodในการฝึกซ้อมเทนนิสหลายแห่งทั่วโลก เรามักเห็นภาพคุ้นตา: นักกีฬามาถึงสนาม โค้ชเริ่มสอน และนักกีฬาก็ทำตาม แต่แนวทางแบบสั่งจากบนลงล่างนี้ กลับสร้างผลข้างเคียงที่อันตราย — นักกีฬาที่เรียนรู้แบบเฉื่อยชา พวกเขาพยักหน้า ฝึกตามคำสั่ง ตอบรับอย่างสุภาพ แต่จิตใจกลับไม่ได้มีส่วนร่วมอย่างแท้จริง พวกเขากลายเป็นเหมือนหุ่นยนต์ ทำตามโดยไร้ความเป็นเจ้าของในการพัฒนาตนเอง
แต่เพียงคำถามเดียวก็สามารถเปลี่ยนแปลงสถานการณ์นี้ได้ทันที:
"วันนี้คุณจะตั้งใจพัฒนาสิ่งใด?"
คำถามนี้อาจดูเรียบง่าย แต่ทรงพลัง เพราะมันผลักความรับผิดชอบกลับไปที่ตัวผู้เล่น เชิญชวนให้คิด วิเคราะห์ และรู้สึกถึงความรับผิดชอบต่อการฝึกซ้อมของตนเอง
ในบล็อกนี้ ผมจะพาคุณไปรู้จักกับแนวคิด “วันนี้คุณจะตั้งใจพัฒนาสิ่งใด?” พร้อมแนวทางที่นำไปใช้ได้จริงในการฝึกซ้อม
ทำไมคำถามนี้จึงสำคัญ?
เมื่อผู้เล่นไม่รู้สึกมีส่วนร่วมในกระบวนการเรียนรู้ การพัฒนาจะช้าลง แม้พวกเขาจะฝึกตามคำสั่งซ้ำ ๆ ก็จริง แต่การพัฒนาที่แท้จริงต้องมาจาก ความตั้งใจในการฝึกซ้ำอย่างมีเป้าหมาย เมื่อผู้เล่นเลือกสิ่งที่ตนเองจะพัฒนา พวกเขาจะรู้สึกเป็นเจ้าของ และนั่นคือจุดเริ่มต้นของการเรียนรู้ที่แท้จริง
วิธีนี้ยังช่วยป้องกัน “หูทวนลม” — อาการที่ผู้เล่นเริ่มเบื่อหน่ายเมื่อถูกเตือนเรื่องเดิมซ้ำแล้วซ้ำเล่าโดยที่พวกเขาไม่มีส่วนร่วมในเป้าหมายนั้น การถามคำถามที่ใช่ จะช่วยเปิดสวิตช์ความคิด ไม่ใช่ปิดมัน
5 จังหวะสำคัญที่ควรถามคำถามนี้
1. ระหว่างวอร์มอัป
✅ ตั้งเป้าหมายให้ชัดเจนตั้งแต่เริ่มต้น
ขณะที่นักกีฬาเริ่มตีลูกหรือเริ่มเข้าจังหวะ ถามว่า:
"วันนี้ระหว่างวอร์มอัป คุณจะตั้งใจพัฒนาสิ่งใด?"
ยิ่งได้ผลหากเป็นการต่อยอดจากบทเรียนก่อนหน้า (เช่น พัฒนาการสัมผัสลูกให้ดีขึ้น) ถึงแม้ลูกที่ตีอาจยังไม่สมบูรณ์ แต่สิ่งที่สำคัญคือ เจตนา ไม่ใช่ความสมบูรณ์แบบ
2. ก่อนเริ่มทำดริล
✅ เน้นย้ำเป้าหมายส่วนตัวในการฝึก
ก่อนตีลูกแรก ถามว่า:
"ในการฝึกนี้ คุณอยากพัฒนาอะไร?"
แม้ว่าคุณจะอธิบายจุดประสงค์ไปแล้ว แต่นี่จะเปลี่ยนให้เป็น เป้าหมายของนักกีฬาเอง ไม่ใช่แค่คำสั่งจากโค้ช
คุณจะเห็นนักกีฬาเปลี่ยนจากการฝึกแบบเฉย ๆ ไปเป็นการฝึกอย่างตั้งใจ
3. เมื่อพฤติกรรมเดิมกลับมา
✅ ดึงความสนใจกลับมาระหว่างฝึก
หากนักกีฬากลับไปใช้เทคนิคเดิมที่ไม่เหมาะสม ใช้คำถามนี้เพื่อรีเซ็ตอย่างนุ่มนวล:
"ขอถามเร็ว ๆ ตอนนี้คุณกำลังตั้งใจพัฒนาสิ่งใด?"
นี่คือการเตือนแบบไม่ตำหนิ และเปิดโอกาสให้ผู้เล่นแก้ไขตัวเอง แทนที่จะรอคำสั่งจากภายนอก
4. หลังพักดื่มน้ำ
✅ เพิ่มพลังและรีโฟกัส
หลังพัก ผมมักถามว่า:
"จำได้ไหมว่าเรากำลังทำอะไรอยู่?"
ช่วยให้นักกีฬากลับมาเชื่อมโยงกับจุดประสงค์ของบทเรียนได้อีกครั้ง โดยเฉพาะในช่วงที่เริ่มเหนื่อยหรือเสียสมาธิ
5. เมื่อจบบทเรียน
✅ วางแผนสำหรับวันถัดไป
ก่อนกลับบ้าน บอกว่า:
"พรุ่งนี้เรามาฝึกเรื่องนี้กันอีกนะ"
อย่าคิดว่านี่เป็นแค่คำพูดส่งท้าย เพราะมันสร้างแนวคิดว่า การฝึกคือกระบวนการต่อเนื่อง ไม่ใช่บทเรียนแยกส่วน ความก้าวหน้าเกิดจากการฝึกซ้ำอย่างมีเป้าหมาย
ทำให้เป็นนิสัย
เมื่อเวลาผ่านไป นักกีฬาจะเริ่มคาดหวังคำถามนี้ — และนั่นคือสิ่งที่เราต้องการ พวกเขาจะมาถึงสนามพร้อมพูดว่า:
"วันนี้ผมอยากฝึกเรื่อง..."
นั่นแหละคือช่วงเวลาที่คุณกำลังสร้างนักกีฬาที่ไม่ใช่แค่มีทักษะดี แต่มีความตระหนักรู้ในตัวเอง
ข้อคิดสุดท้าย
เสียงของโค้ชมักเป็นเสียงที่ดังกว่าในสนาม แต่ความก้าวหน้าที่แท้จริงมักเริ่มจากคำถามสั้น ๆ ที่ทรงพลัง
หากคุณอยากให้นักกีฬาของคุณพัฒนาเร็วขึ้น เล่นดีขึ้น และรู้สึกเป็นเจ้าของเกมของตัวเอง...
ลองถามพวกเขา:
"วันนี้คุณจะตั้งใจพัฒนาสิ่งใด?"
Comments
Post a Comment